luni, 12 octombrie 2009

De la Neanderthal la Americani; de la Pac-Man la Far Cry 2

Istoria si antropologia ne spun ca omul de astazi, magnificul construitor al turnului din Dubai si umilul servitor al PlayStation-ului, a evoluat din exponatele cele mai haioase si simpatice de la zoo: maimuticile. Treptat, treptat am devenit bipezi, cutia toracica s-a aplatizat, mandibula s-a intarit, capul (dar nu si creierul) s-a micsorat si am invatat cum sa folosim unelte, cum sa construim case si cum sa ne organizam. Si desi suna ciudat, jocurile au evoluat in acelasi mod.

Daca am voie sa dau un scurt citat din VideoBiblia: "La inceput a fost Tennis for 2". Adica primul joc facut vreodata a fost unul de tenis in '47, folosindu-se de un computer care, mare minune la vremea aceea, incapea intr-o singura camera! In timp, jocurile au evoluat si au aparut PC-urile, PS-urile, Xbox-urile, Dreamcast-urile si alte console care se termina cu "-urile". In '94 apare primul PlayStation, revolutionand industria consolelor impreuna cu Sega care face acele jocuri, acum vechi, ce se jucau pe televizor. Apoi in '98 apare PS2. Dar apar si alte schimbari... O mare "revolutie", am putea spune, in legatura cu toate jocurile (cu exceptia pateticului FPS:). In '96, primul Resident Evil lanseaza genul survival-horror care e la moda si acum, cu jocuri ca Fallout 3 sau Alone in the Dark. Elementele de baza ale genului sunt atmosfera intunecata, claustrofobica, suspansul, monstri horror si periculosi si munitie rara, ca si alte resurse. Astfel, trebuie sa faci decizii tactice si nu poti doar merge si impusca in dreapta si-n stanga. In ultimul timp a fost combinat cu RPG-ul dand rezultate spectaculoase, cel putin (Fallout 3 apare pe lista!).

O alta schimbare majora s-a petrecut in randul RTS-urilor prin StarCraft. Inainte de el, jocurile de strategie contineau doua rase sau organizatii identice din punct de vedere al soldatilor, facand gameplay-ul nesatisfacator. StarCraft aduce o inovatie, cu trei rase RADICAL diferite cu trei gameplay-uri pe gustul fiecaruia. Acest curent a fost continuat in domeniul graficii de Warcraft III, care combina GAMEPLAY cu GRAFICA cu MAGIE si cu EROI, iesind ceva... magnific... Din pacate "succesorul" sau, WoW, e o bucata de !&%#@. Putem introduce in categoria aceasta si evolutia unui alt tip de jocuri: sandbox-urile. Incepand cu GTA, continuand cu GTA III si culminand cu GTA IV, Mercenaries 2 si FAr Cry 2, acest tip de jocuri se rezuma la o harta imensa care poate fi strabatuta in lung si-n lat cum vrei tu! Atragator, nu?

Codasul e FPS-ul care a evoluat numai in '99 prin Rainbow Six si apoi s-a rafinat in 2002 prin Call of Duty. Dar ce se intam,pla AZI? Raspunsul e ca jocurile se reinventeaza: e la moda modelul un soldat din Warcraft decat modelul o echipa din Battle for Middle-Earth. Astfel putem face o cronologie a jocurilor:

1. Preistoria=Tennis for 2 si totul pana la anii '80.

2.Antichitatea=1990-2000 ->inflorirea jocurilor si consolelor, modernizarea si rafinarea lor.

3.Evul Intunecat=2001-2005 ->stagnarea productiei de jocuri video. Perioada proasta pentru producatori si gameri. Culmineaza in anul 2005, cand singurele jocuri cu succes din acel an sunt cele despre Al Doilea Razboi Mondial, avand astfel gameplay repetitiv. 

4.Rensterea=2006-prezent ->vremurile bune, de continua expansiune a industriei.

Dar ma gandesc, cum vor arata jocurile min epoca moderna. Am eu o idee destul de trasnita: competitia dintre jocuri la un alt nivel. Sunt aproape sigur ca se va inventa un aparat miraculos care va putea combina mai multe jocuri intr-unul pentru un nou nivel de gameplay. Pe scurt, tu si avatarul tau din WoW 3 se va lupta cu personajul principal din GTA VI intr-o harta din Counter-Strike 3. Dar totusi, ce se va intampla in perioada WWII a jocurilor video? Nici nu vreau sa ma gandesc...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu